Veel websites worden door meer dan 50% van de bezoekers via een mobiel apparaat bekeken. Dit betekend flinke gevolgen voor de gebruiksvriendelijkheid wanneer uw website zich niet aanpast voor deze kleine schermen en touch-technieken. Vanaf 21 april 2015 gaat Google websites die dit wel doen voorrang geven in de zoekresultaten.
Via een testpagina van Google kunt u achterhalen of uw website klaar is voor deze update. Ga naar deze link en vul uw webpagina-URL in om direct een analyse uit te voeren.
Ontvangt u de melding ‘Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk.’? Dan bent u helemaal klaar voor de komende update!
Wat is “Responsive webdesign”?
De naam zegt het eigenlijk al. De website reageert op het apparaat waarmee de website weergegeven wordt. Wanneer uw website bijvoorbeeld met een smartphone wordt bezocht is het scherm een stuk kleiner dan wanneer er met een beeldscherm gekeken wordt. Een responsive website zal op basis van de schermgrootte zich optimaal aanpassen zodat elke bezoeker gemakkelijk alles kan lezen. Afbeeldingen bewegen mee en ook menu’s zullen verschuiven om het bekijken van uw website zo prettig mogelijk te maken.
Het maken van een responsive website is een flinke opgave. Niet alleen zijn de schermen kleiner, maar de snelheid van smartphones is ook een stuk minder. Het laden van een website op een 3G netwerk gaat natuurlijk minder snel dan wanneer u thuis zit met een snelle glasvezel verbinding. Wanneer een website langzaam laad zult u bezoekers verliezen, mensen zijn immers ongeduldig als het om digitale apparatuur gaat.